Summary
A method of detecting of diffuse skeletal involvement in patients with metastatic
tumors or with metabolic diseases is presented. The study consisted of 31 patients
without bone disease and of 26 selected patients with diffuse skeletal involvement.
The kinetics of 99mTc-dicarboxypropane diphos-phonate (DPD) were calculated by monitoring the plasma
and urine concentrations up to 5 hours after administration. Using these data, the
renal clearance as well as the increase in urinary excretion of 99mTc-DPD were determined. The results indicate that measurement of the quantity of 99mTc-DPD excreted in the urine after 3 hours allows a reliable separation of the patients
with diffuse skeletal lesions from normals. Other calculations such as renal clearance
as well as the drop in plasma concentration were less sensitive. The test may be performed
simultaneously with bone scintigraphy without additional radiation burden to the patient.
Zusammenfassung
Eine Methode zum Nachweis einer diffusen Knochenbeteiligung bei Patienten mit metastasierenden
Tumoren oder mit metabolischen Erkrankungen wird vorgestellt. Bei 31 Patienten ohne
Knochenerkrankung und bei 26 ausgesuchten Patienten mit diffuser knöcherner Beteiligung
wurde die Kinetik von 99mTc-Dicarboxydiphosphonat (DPD) verfolgt, indem die Plasma- und Urinkonzentrationen
bis zu 5h nach Applikation verfolgt wurden. Hieraus wurden die renale Clearance und
die Zunahme der Urinausscheidung von 99mTc-DPD bestimmt. Die Ergebnisse zeigen, daß eine quantitative Bestimmung der 99mTc-DPD-Urinausscheidung eine zuverlässige Unterscheidung von Patienten mit diffusem
Skelettbefall vom Normalen erlaubt. Andere Verfahren wie die renale Clearance oder
die Abnahme der Plasmakonzentration erwiesen sich als weniger zuverlässig. Der Test
kann gleichzeitig mit der Knochenszintigraphie ohne zusätzliche Strahlenexposition
für den Patienten durchgeführt werden.
Key words
99mTc-diphosphonate - retention - diffuse skeletal lesions - bone scintigraphy
Schlüsselwörter:
99mTc-Diphosphonat - diffuser Skelettbefall - Knochenszintigrapie